Igår utsågs SvD.se till Sveriges bästa mediesajt år 2007 av Internetworlds jury. Jihaaa!!
Rättvist men överraskande. Nya SvD.se lanserades 14 oktober och har alltså varit ute i mindre än två månader.
Juryns motivering:
Seriöst, snyggt och modernt. Svenska Dagbladet visar med sin nya sajt att man vägrar låta kvällstidningarna leda utvecklingen på den svenska mediewebben. SVD.se gör webb med morgontidningens eftertanke och seriositet utan att tappa webbpulsen. Här samsas vassa pennor och pigga redaktörer på en tydlig och delikat strukturerad sajt. Svenskan förstår dessutom vikten av att vara en del av konversationen på webben och ger läsarna gott om verktyg för att sprida materialet vidare via olika sociala tjänster.
Pelle Sten och Ola Henriksson är två av hjärnorna bakom nya SvD.se.
Klassisk sportfråga: Hur känns det?
Pelle: Härligt.
Ola: Det känns fantastiskt bra. Vi är värda det.
Hur överraskad blev du över vinsten på en skala 1-10?
Pelle: 9.
Ola: 15. Vi har mycket kvar att visa. Det blir tufft för juryn nästa år.
Vad tycker du om motiveringen?
Pelle: Lysande.
Ola: Den visar att vi tänker rätt. Jag blev glad att den tog upp hela bredden från journalistiken till tekniken.
Sista frågan, och kanske viktigast inför de planer som finns för 2008:
Vem vinner priset nästa år?
Pelle: SvD.se.
Ola: Aftonbladet är inne i ett spännande skede. Många landsortstidningar satsar stenhårt. Det blir tuffare än någonsin. Men jag tror på SvD.se igen – vi gör en Anja.
Läs mer här:
Internetworld (med hela listan)
SvD.se’s egna artikel
Chefredaktör Bo Hedins blogg
Networkers.se