Google (aktuella fakta) har som bekant en grymt koll på internet och vad som finns där. strm.se crawlas några gånger i veckan och viktigare sajter betydligt oftare. Sökindexet uppdateras konstant för att ge bästa möjliga resultat.
Via besöksstatistiktjänsten Google Analytics kartläggs också sajtbesök utanför deras söksfär. Via mät-taggen (som också finns på de här sidorna) kan man se varifrån på jorden besökare kommer, ISP och domän, hur de hittade hit, hur länge de stannade, vad de tittade på, ingångs- och utgångssidor, eventuella sökord som gjorde att de hamnade på sajten och mycket mer. Och nu när många använder Analytics så är det tydligt att det ger Google en unik kunskap om hur besökare beter sig på nätet även bortom sök.
Men, det finns en grej de inte har byggt ännu – “poll and survey”. Alltså en webbtjänst för att göra enkäter och frågor. Till det här inlägget letade jag efter en bra funktion för att kunna ställa en enkel fråga och det som slog mig var att:
– det finns många tjänster för att göra enkäter/frågor
– alla (nåja, de flesta) är annonsfinansierade
– en del kräver registrering, en del är fria
– ingen är riktigt bra
Enter Google Poll and Survey! En grym tjänst som konkurrerar ut alla småaktörer och de större företagen som har betaltjänster för enkäter (de som används för kundundersökningar, marknadsundersökningar etc.). Förutom att de får bra ytor för kontextuell reklam så kan de börja samla in statistik och information om allt möjligt. Användarna är nöjda eftersom de får ett bättre verktyg till ett bättre pris (0 kr?). Slutkunderna – de som fyller i svaren – blir nöjda eftersom de lär sig gränssnittet och det helt enkelt funkar bra. Och att Google ligger bakom och får tillgång till all information som matas in är det ingen som riktigt förstår den här gången heller.
Tekniskt tror jag inte “poll and survey” innehåller större utmaningar än andra projekt så att det inte redan finns har nog med den ständiga faran att bli för mycket “storebror” att göra. Vad tror du?