Publiceringssystem – från text till rörligt innehåll

Reflektion från utställningen på DagsVara där både Polopoly och Escenic (och Roxen) var representerade: det är rörligt innehåll som gäller för content management-system nuförtiden.

Polopoly skyltar med referenskunder på sin vepa:

Polopolys vepa på Dagsvara

Alla bolag har broadcast-bakgrund men arbetar mycket med nätet.

Escenic har ett letter-of-intent med Vizrt (uttalas vissartii) om att integrera deras respektive produkter. Vizrt levererar system för rörlig bild och där ingår till exempel Ardendo vars system SVT använder för att arkivera rörliga bilder.

Anledningen är enkel: TV-bolag vill ut på nätet med sitt innehåll och webbsajter vill ha rörligt innehåll.

Så nu är det dags att modernisera namngivningen, ut med “articleID” – in med “contentID”.

  • http://videoplaza.se/blog/st/ Sorosh Tavakoli

    Bra poäng.

    Hur ser det ut med annonssystemen? Finns det några videonyheter där? (förutom VideoPlaza så klart 😉 )

  • per åström

    Tydligaste trenden är att annonssystem (alltså produkten man kan köpa/licensiera) försvinner från marknaden och istället blir ASP-tjänster, nu senast Open AdStream.

    Annars vet jag inte vilka helfärdiga alternativ det finns.

    På SvD.se har vi integrerat webbtv-spelaren mot AdTech och det har fungerat ganska bra även om vi fått lirka lite.

    OpenAds skulle jag vilja testa, det verkar finnas en del som fått både prerolls och banners vid sidan av att fungera (kolla forumen på openads.com).

    Har Videoplaza något annonssystem i ryggen?

  • http://videoplaza.se/blog/st/ Sorosh Tavakoli

    VideoPlaza har ett eget annonssystem i ryggen. Vi anser att annonsering i video på nätet skiljer sig så pass mycket från den övriga annonseringen på nätet och att det därmed finns behov av dedikerade system för videoannonsering. Anledningen till det är som vi ser det att befintliga system utgår från sidvisningar och att video behöver främst utgå från tid och tittarflöde.

    Dessutom tror vi att annonsformaten behöver utvecklas mot att utnyttja mediet på ett bättre sätt. Vi vill se mer interaktion och mindre störande annonser. Overlayannonser är ett utmärkt exempel på det, men även prerolls kan utvecklas och vi har rätt bra idéer på hur dessa kan göras mer interaktiva.

    Sedan är vi inte helt främmande för att bygga stöd för rapportering mot kundernas befintliga system. Du ska alltså kunna få uppföljning på kampanjerna i AdTech även om de bokats in via VideoPlaza.

    En annan tanke är just att man inte ska behöva lirka så mycket. Vårt plugin är kompatibelt med alla Flashspelare och installeras på en arbetsdag. Sen är det bara att köra just efter ASP-modellen.

    När kör ni igång med annonser i videospelaren, jag har inte sett några än?

  • per åström

    Vi har haft kampanj (Röda Korset) i två veckor. Just nu verkar inget vara bokat.