Modellen för rörlig bild på nätet håller på att förändras. Här är två tydliga tecken från senaste veckan.
1. ”Sharing is good” – Hulu-bloggen har ett inlägg med just den rubriken som handlar om hur man kan embedda filmklipp eller hela avsnitt från deras innehåll på sin egen sajt, blogg, Facebook eller annan sida. Funktionen har funnits sedan tidigare men nu har de gjort det ännu enklare och lagt till fler nätverk. Ett stort steg av ett bolag i en bransch som tidigare satsat på förbud av allt. Nu försöker de dra publik till sitt egna lagliga alternativ. Helt rätt!
2. Brightcove lägger ner betalningsfunktioner. Ur mailet till kunderna:
The Pay Media functionality allows publishers to rent or sell their content directly to consumers. Since its beta release in January 2007, less than 1% of our customers have tried the feature and an even smaller percentage of our customers use it routinely. Given the minimal adoption of Pay Media and the feedback we have received from the market, we are going to discontinue this beta functionality.
Att ta betalt för rörligt innehåll på nätet är så svårt att de lägger ner hela projektet. Intressant, med tanke på deras egen beskrivning av sig själva:
Brightcove is an Internet TV platform.
We’re dedicated to harnessing the inherent power of the Internet to transform the distribution and consumption of media.Brightcove empowers content owners—from independent producers to major broadcast networks—to reach their audiences directly through the Internet. At the same time, we help web publishers enrich their sites with syndicated video programming, and we give marketers more ways to communicate and engage with their consumers.
Most importantly, we give people the freedom to easily find, watch and participate in a broad range of video content—when and where they choose.
Men nu alltså utan möjlighet för kunderna att ta betalt.
Noterat: sedan februari har de kopplingar till Adsense i sin videoplattform.