Silverlight bygger användarbasen

För att etablera Silverlight som ett brett alternativ till Adobes Flash för rörligt innehåll på nätet har Microsoft avtalat med bland annat NBC att Silverlight är det enda format som rörliga bilder från Olympiaden visas i. Genom att vara exklusiva är tanken att under en kort period få stor spridning på den plugin som de av konkurrensskäl inte kan uppdatera/installera hur som helst med Windows Update. Hur det går kommer säkert redovisas om några veckor när mätningar finns.

Att Microsoft inte fick köpa Yahoo ger också konsekvenser för Silverlights penetration: med tanke på hur mycket trafik som passerar genom Yahoos nätverk hade det varit en utmärkt kanal att trycka ut Silverlight-innehåll, både redaktionellt och som annonsformat.

SVT lägger ut innehållet från Olymiaden i SVT Play i en spelare helt byggd i Flash.

Även om satsningen (som säkert kostar Microsoft en hel del, både pengar och arbete) faller väl ut så återstår mycket arbete för att komma ikapp Flash. Hela ekosystemet runt Flash med färdig kod, programmerare, utvecklare som lärt sig verktygen, användarbasen med 99%+ spridning, plattformsoberoendet, att Google indexerar innehållet i Flash-filer, kommande inbyggda p2p-distributionen och inte minst att formatet öppnats upp så att stöd kan byggas in i alla möjliga olika enheter ger en stark position. Men för oss som tittare och användare är det bra och viktigt att Silverlight finns och att någon satsar inom samma nisch som Adobe som emellanåt blir ganska trötta och dyra. Redan på kort sikt så innebar det att priserna för till exempel strömmande flash (serverlicenserna) har reducerats med över 70%.

Så, lycka till Silverlight!

Lite kuriosa…. Den officiella OS-sajten lägger ut rörligt innehåll i Mediaplayer-formatet, men även en del i Realplayer. Skumt val, när laddade man ner en fräsch Realplayer senast…