“The Search: How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture” av John Batelle var den andra boken jag läste i somras.
Boken tar upp sök ur ett lite bredare perspektiv, emellanåt till och med filosofiskt (“människans ständiga sökande efter svar”) men knyter hela tiden an till Google och dess knappt 10-åriga historia (10 år som bolag september 2008). Hur kommer det sig att Google med tur, timing och skicklighet (fast i omvänd ordning) kunde bli det företag som det är idag?
Det är mycket intressant att läsa historieskrivningen om hur de drog igång, deras syn på sök, första anställningarna och vad deras konkurrenter gjorde. Hur Adsense utvecklades från stapplande försök till sälj och hur dyra marknadsföringskonsulter gör entré (och exit). Att det trots Googles position idag var långt ifrån självklart att de skulle nå så långt. Mycket kring den allmänna stämningen i och efter dotcom-eran är också kul att läsa.
Rekommenderas eftersom Google som fenomen är så stort och intressant och den beskriver “sök” på ett bra sätt.
Nu måste jag fundera lite på vad jag ska göra med den kunskapen..