Det är mycket värre än vad som framgår i tidningarna.
En bekant som arbetar på bank apropå finanskrisen.
Om krisen och pengabristen innebär att det blir mindre riskkapital, mindre investeringar och färre stora projekt genomförda så borde det samtidigt innebära att de som arbetar med IT och internet får mindre att göra. Det i sin tur kan leda till att många idéer som finns i folks huvuden äntligen kan påbörjas, genomföras eller avslutas. I liten skala och med små medel. Och det kan leda till att vi framöver kommer upptäcka många smala, kluriga, roliga och smarta tjänster som testas och lanseras.
Jag tror att konjunktursvackan som är på ingång kan leda till ett riktigt API- och mashup-genombrott. Alltså många tjänster lanseras som bygger på innehåll, feeder och funktioner från andra tjänster.
Det är dags granska sitt egna innehåll och vad man vill och kan tillhandahålla genom API:er. Hur görs det bäst tillgängligt, och vad kan vi själva göra med vårt innehåll om vi använder någon annans API? Vilken information fattas, behöver vi komplettera något (taggar, koordinater, kategorisering etc.)? Och vilken helt ny typ av information ska vi hämta in och göra tillgänglig?
I utlandet är de snabba, NYTimes lanserade sitt första API “The Campaign Finance API” för ungefär två veckor sedan. Med det kan man söka och presentera information runt donationer till kandidaterna i amerikanska presidentvalet. Läs mer i NYTimes blogg eller ReadWriteWeb och kolla på första exemplet på hur det används.
Så checklistan för att bygga en ny tjänst blir ännu längre, lägg till “Hur ska API:t se ut?”, och lägg det högt upp på listan så att du själv också kan dra nytta av det.
Mer om svenska mashups finns på mashup.se.
Tags: API, konjunktur, mashup, metadata, NYTimes
Pingback: Mashup.se » Fler mashups i lågkonjukturen?