Smurf-uppföljning (del II)

Igår när jag upptäckte att jag betalat över 1000 kr för In App Purchase i Smurf-spelet på iPad anmälde jag det till Apple. De utlovar svar inom 24 timmar och mycket riktigt, efter 20 timmar fick jag det här:

Hello Per,

My name is Barbara and I am with the iTunes Customer Support Team. I understand that you accidentally purchased some in-app add-ons and would like to be refunded. As an iTunes customer myself, I have had a similar experience before, and I will be very happy to get this matter taken care of for you.

I have processed the refund Per. In three to five business days, a credit of 1066.00 SEK should be posted to the credit card that appears on the receipt for that purchase.

With iPhone OS 3.0 or later, you can purchase subscriptions and extra content from within an application using your iPhone, iPad, or iPod touch. Some examples of in app purchases are bonus game levels/maps, additional experience points, subscriptions, and recurring services.

Per, in app purchases can only be made from within an app. When you make an in app purchase, you will see a dialog with the item’s name and cost for the in app purchase. You must tap Buy in order to proceed with your purchase. Once you tap Buy, you’ll be required to enter your iTunes Store account password.

Every time you make an in app purchase, you will be asked to confirm your purchase by tapping Buy. If it has been less than 15 minutes since your last iTunes Store purchase or sign-in, you will not be required to type in your account password again.

Please note that this is a one-time exception, as the iTunes Store Terms and Conditions state that all sales are final.

The iTunes Store provides a warning message that asks if you are sure that you want to buy an item. This warning can be turned off. If you would like to make sure that this warning is on, you can reset the warnings in the iTunes Store by following the instructions in this article:

Resetting iTunes Store warnings
http://support.apple.com/kb/HT1734

You can also restrict in-app purchases. Turning on Restrictions:

To Enable Restrictions, tap Enable Restrictions and enter a passcode. The passcode will be required to make changes to these settings.

Per, it has certainly been a pleasure assisting you today. If you need any other assistance, please reply to this email, and I will be very happy to help. I would like to thank you for being an iTunes customer. Have a great day!

Sincerely,

Barbara Jacobs (Charlotte, NC)
iTunes Store Advisor
Hours: 12:30 PM – 9:00 PM EST (Mon – Fri)
http://www.apple.com/support/itunes/ww

Alltså:

1. Pengarna tillbaka direkt.
Tack för det!

2. “Please note that this is a one-time exception”
Nästa gång får jag inte tillbaka några pengar?

3. Instruktioner för hur jag slår på “restrictions” för In App Store Purchase framöver.
Bra!

Ändå, över tre personer har hört av sig till mig sedan igår kväll med samma problem. Det måste finnas bättre sätt undvika den här situationen. Extra kontroll i appen? Default att inte godkänna köp In App? Fler spärrar i barnspel än i övriga appar? Den prispress som råder i App Store bidrar till att fler och fler lär experimentera med In App Purchase och det är bra både för användare och producenter. Men hanteringen måste förbättras.

Om Apple inte betalar tillbaka pengar vore det intressant att veta hur kortutgivaren agerar: om jag anmäler köpet till Eurocard och hävdar att jag inte godkänt köpet, vad gäller då: har jag godkänt alla köp inom 15 minuter efter att jag godkänt det första?

  • http://twitter.com/standoutdavid David Elbe

    Det var ju ett typiskt “canned response”, men ganska snyggt hanterat ändå. Jag antar att de tjänar mer på att hantera de få som klagar än att göra det krångligare att handla och därmed slippa köp av misstag.

    • http://strm.se per åström

      Ja, jag håller med i allt du skriver. Det är ju därför så många gillar produkterna: det bara funkar (både inköp och reklamation ;).

  • http://twitter.com/standoutdavid David Svensson

    Det var ju ett typiskt “canned response”, men ganska snyggt hanterat ändå. Jag antar att de tjänar mer på att hantera de få som klagar än att göra det krångligare att handla och därmed slippa köp av misstag.

  • Olof Adell

    Jag tycker nog att det hela är rätt juste. I 15 minuter efter att man gjort ett köp kan man köpa nya grejer innan man måste ange lösenord igen. Det finns också en logga ut-knapp i App Store om man vill logga ut direkt. Om man missar detta en gång svarar Apple snabbt, trevligt och personligt och betalar tillbaka pengarna.

    Men, visst, man är ju värdelös på att läsa manualer och instruktioner, till och med när det gäller inköp och tillgång till ens kontokort, så kanske skulle man kunna ha en inställning som man kan slå på som kräver lösenord för varenda inköp.

    • http://strm.se per åström

      Jag håller med – mycket bra hanterat och åtgärdat. Och självklart slarvigt av mig att inte läsa eller provspela, men garden var nere eftersom jag inte råkat ut (eller ens hört om liknande) tidigare och hela Appstores rigorösta verifieringsprocess trodde jag rensade ut sånt här.

      Men konceptet är ganska nytt så det lär nog hända en del framöver.

      Med begränsning på In App Purchase så dimmas hela skärmen ner och spelet stannar. Jag trodde att jag skulle få en chans att mata in lösenordet och handla men det verkar inte fungera så. Det kanske blir lite jobbigt i längden om man vill stoppa shoppingen i vissa appar men inte andra.

  • http://strm.se per åström

    Ja, jag håller med i allt du skriver. Det är ju därför så många gillar produkterna: det bara funkar (både inköp och reklamation ;).

  • toretore

    Per, intressant svar. Även om det var ett nästan autogenererat svar måste man säga att det var ganska bra av dem att bara skicka tillbaka pengarna.

    Angående 2, att det är en one-time-grej. Om du anmäler till Eurocard att du inte gjort köpet kommer de undersöka hur det kommer sig att någon annan kunnat göra det.

    Förmodligen kommer dom göra bedömningen att du inte skyddat dina kortuppgifter tillräckligt bra (i och med att du lämnat över din ipad utrustad med köpmöjligheter till någon annan) och du får stå för kostnaden.

    I och med den nya kontokortsreglerna som kom i somras är det kortinnehavaren som får stå för kostnaden om det bedöms att han/hon varit oaktsam med sina kortuppgifter.

    Typ så alltså 🙂

    • http://strm.se per åström

      Ja, det låter rimligt. Vore intressant att prova bedömningen med tanke på hur dyrt det kan bli.

      • toretore

        Ja, jag är lite osäker på de nya reglerna i somras också. Tror det finns någon form av maxbelopp också. Att kortinnehavaren inte behöver stå för det som är över 8 000 kr eller något sådant.

        Så om dina barn hade spelat smurfspelet i en månad hade du iaf inte inte riskerat personlig konkurs 🙂

  • http://twitter.com/OlofAdell Olof Adell

    Jag tycker nog att det hela är rätt juste. I 15 minuter efter att man gjort ett köp kan man köpa nya grejer innan man måste ange lösenord igen. Det finns också en logga ut-knapp i App Store om man vill logga ut direkt. Om man missar detta en gång svarar Apple snabbt, trevligt och personligt och betalar tillbaka pengarna.

    Men, visst, man är ju värdelös på att läsa manualer och instruktioner, till och med när det gäller inköp och tillgång till ens kontokort, så kanske skulle man kunna ha en inställning som man kan slå på som kräver lösenord för varenda inköp.

  • toretore

    Per, intressant svar. Även om det var ett nästan autogenererat svar måste man säga att det var ganska bra av dem att bara skicka tillbaka pengarna.

    Angående 2, att det är en one-time-grej. Om du anmäler till Eurocard att du inte gjort köpet kommer de undersöka hur det kommer sig att någon annan kunnat göra det.

    Förmodligen kommer dom göra bedömningen att du inte skyddat dina kortuppgifter tillräckligt bra (i och med att du lämnat över din ipad utrustad med köpmöjligheter till någon annan) och du får stå för kostnaden.

    I och med den nya kontokortsreglerna som kom i somras är det kortinnehavaren som får stå för kostnaden om det bedöms att han/hon varit oaktsam med sina kortuppgifter.

    Typ så alltså 🙂

  • Pingback: Smakar det så kostar det | iPortal

  • http://strm.se per åström

    Jag håller med – mycket bra hanterat och åtgärdat. Och självklart slarvigt av mig att inte läsa eller provspela, men garden var nere eftersom jag inte råkat ut (eller ens hört om liknande) tidigare och hela Appstores rigorösta verifieringsprocess trodde jag rensade ut sånt här.

    Men konceptet är ganska nytt så det lär nog hända en del framöver.

    Med begränsning på In App Purchase så dimmas hela skärmen ner och spelet stannar. Jag trodde att jag skulle få en chans att mata in lösenordet och handla men det verkar inte fungera så. Det kanske blir lite jobbigt i längden om man vill stoppa shoppingen i vissa appar men inte andra.

  • http://strm.se per åström

    Ja, det låter rimligt. Vore intressant att prova bedömningen med tanke på hur dyrt det kan bli.

  • toretore

    Ja, jag är lite osäker på de nya reglerna i somras också. Tror det finns någon form av maxbelopp också. Att kortinnehavaren inte behöver stå för det som är över 8 000 kr eller något sådant.

    Så om dina barn hade spelat smurfspelet i en månad hade du iaf inte inte riskerat personlig konkurs 🙂

  • http://spotifierad.se/ Brian Einarsen

    Skönt att det löste sig. Tack för heads upp – har inte alls haft koll på In App Purchase. Jag var nära att ladda ned Smurf-spelet men blev lyckligtvis misstänksam.

  • http://brian.se/ Brian Einarsen

    Skönt att det löste sig. Tack för heads upp – har inte alls haft koll på In App Purchase. Jag var nära att ladda ned Smurf-spelet men blev lyckligtvis misstänksam.

  • Pingback: Webbtips – 2010/12/01 | Frilansjournalist Anders Thoresson

  • Par Hultgren

    Har precis råkat ut för samma sak igår, skabli spännande att se hur snabbt de återkommer och hur de skall hantera frågan.

  • Par Hultgren

    Har precis råkat ut för samma sak igår, skabli spännande att se hur snabbt de återkommer och hur de skall hantera frågan.

  • Guest

    Hej!
    Min 5 årige son handlade för 2000:- rikgtigt otäckt. Jag kontakte min bank som gav mig rådet att kontakta iTunes och det gjorde jag. Fick samma meddelande som du. Jag har fått tillbaka pengarna och det är jag glad över….

  • Guest

    Hej!
    Min 5 årige son handlade för 2000:- rikgtigt otäckt. Jag kontakte min bank som gav mig rådet att kontakta iTunes och det gjorde jag. Fick samma meddelande som du. Jag har fått tillbaka pengarna och det är jag glad över….

  • Pingback: Föräldrar – lär er tänka själva - Teknikkonsument

  • Pingback: Så gör du din iPad barnsäker - DN.se

  • Maria Ekenhill

    Fick en räkning på 4050 kr här… Vår fyraåring har smurfat. Jag blir helt kall. Har du kvar kontaktuppgifter till denna Barbara Jacobs?
    Hälsningar en lätt irriterad mamma Maria

  • Maria Ekenhill

    Fick en räkning på 4050 kr här… Vår fyraåring har smurfat. Jag blir helt kall. Har du kvar kontaktuppgifter till denna Barbara Jacobs?
    Hälsningar en lätt irriterad mamma Maria

    • http://strm.se per åström

      nej, det var ingen personlig epostadress till henne. använd formuläret till supporten som finns i itunes eller på köpekvittot, så gjorde jag och de andra som reklamerat och då borde det lösa sig. berätta gärna hur det gick sen.

  • http://strm.se per åström

    nej, det var ingen personlig epostadress till henne. använd formuläret till supporten som finns i itunes eller på köpekvittot, så gjorde jag och de andra som reklamerat och då borde det lösa sig. berätta gärna hur det gick sen.

  • Linblome

    hur kontaktade du iTunes? Jag har samma problem men mer pengar!!!!

  • Linblome

    hur kontaktade du iTunes? Jag har samma problem men mer pengar!!!!

    • http://strm.se per åström

      Jag följde länken från kvittot som iTunes mailar ut efter köp och där står det något om reklamation eller liknande. Klicka på den och fyll i. Hur mycket blev du av med?

  • http://strm.se per åström

    Jag följde länken från kvittot som iTunes mailar ut efter köp och där står det något om reklamation eller liknande. Klicka på den och fyll i. Hur mycket blev du av med?