I helgen laddade jag ner gratis-spelet “Smurfs Village” till iPaden. Den var gratis och låg på en topplista i kategorin Games i App Store. Tänkte att det kunde vara kul att låta barnen introduceras till smurfarna. Det jag inte upplystes om var att det förekom “In App Purchase” – alltså att man kan köpa saker inuti spelet – och att man inte behöver ange något lösenord för att handla (det står om man läser på info-sidan men den passerade jag aldrig).
Mitt misstag eller dålig hantering? 1066 kronor gick åt under de minuter som barnen klickade runt innan de tröttnade och bytte spel.
Och det märkte jag några dagar senare när jag kollade på kvitto-mailen som dykt upp från iTunes.
Det här inlägget i Brickmarks blogg beskriver problematiken.
Det finns många snygga lösningar men tillverkaren verkar inte ha ansträngt sig alls. Och det tjänar de nog mycket pengar på kortsiktigt.
Nu har jag reklamerat köpet hos Apple och väntar på besked. Uppdaterar när jag får återkoppling.
Pingback: Smurf-uppföljning (del II) | blog2.0 – per åström
Pingback: Smurfrapport, del III | blog2.0 – per åström
Pingback: Så gör du din iPad barnsäker - DN.se